Een keer in de week doe ik boodschappen en dat voelt voor mij echt als een uitje. Het liefst ga ik maandagochtend zodat het lekker rustig is, maar meestal komt zondag beter uit. Het is namelijk wel een halve dag taak, vooral nu ik aan het droogtrainen ben. Ik wil slim en strategisch omgaan met het eten wat ik mag eten. 

ik zorg dat mijn eten:
  • Volumineus is, dus goed vult
  • Rijk is aan voedingsstoffen
  • Heel lekker is
  • Maar relatief toch laag in calorieën

 

Hierdoor merk ik bijna niet dat ik minder eet. Zo houd ik het lang vol en verlies ik succesvol vet. In deze blog hoe ik boodschappen doen nu aanpak + héél veel tips. 

Booschappen doen is dus een hele klus, maar het scheelt zo erg tijdens de rest van de week. Als ik de juiste voeding in huis heb, eet ik die week ook goed. Dat geldt voor iedereen; je eet alleen wat je tot je beschikking hebt. Op die manier behaal je dus de progressie van je hele week in een half uurtje supermarkt.

Voorbereiding

Ik neem echt even de tijd voor de voorbereiding zodat ik er snel en makkelijk door de supermarkt heen ben:

  • Ik kijk wat ik nog in mijn kast heb liggen.
  • Ik bedenk wat ik die week wil eten. Ik houd een beetje rekening met wat er in het seizoen of in de aanbieding is.
  • Ik bedenk of zoek aan de hand daarvan 3-4 verschillende recepten/combinaties. Dat doe ik op het internet en geef er dan mijn eigen draai aan of haal recepten uit mijn eigen catalogus.
  • Ik schrijf alle ingrediënten uit op een boodschappenlijstje
  • Samen met dingen die ik verder nodig heb.
  • En er zijn nog producten die ik standaard in huis haal, maar die belanden inmiddels automatisch in mijn karretje.

Dan ga ik met de auto naar de supermarkt. Het allerliefst (en eigenlijk altijd) naar de Lidl. Hier is gewoon het beste groente en fruit en het is voordelig. Ik eet mezelf al bijna arm😂. De markt is een nog goedkopere optie, maar voor het gemak kies ik toch vaker voor de Lidl. Tegenwoordig ga ik naar een locatie waar ook een Albert Heijn zit zodat ik mijn bezoekje kan combineren; wat de Lidl niet heeft, haal ik nog even bij de Appie.

In de supermarkt

Een kwestie van inladen maar! Ik ga mijn lijstje af maar laat me ook inspireren door het aanbod. Ik hou van nieuwe producten uitproberen die passen binnen mijn lifestyle en huidige doelstelling: vet verliezen.

 
Onmisbare basics

 

We beginnen met een aantal onmisbare basics die ik altijd in huis heb.

  • Het kruidenpotje gebruik ik om rauwkost als snack een beetje op te spicen.
  • Courgette als vulling in mijn havermout (eet je meer, proef je niet).
  • Sla, komkommer, tomaat zodat ik altijd een basis heb voor een lunchsalade. Met de topping varieer ik veel met wat ik in huis heb/waar ik trek in heb.
  • Ik heb altijd wel iets van een zak peulvruchten voor een salade, of uit de oven als eiwitrijke snack!

 

  • Magere kwark: Eén van de redenen dat ik weer meer dierlijke producten ben gaan eten. Want wees eerlijk, een fijner product dan dit om droog te trainen bestaat toch bijna niet? Vanmorgen at ik nog een hele bak leeg (500 gram, maar 250 kcal, 40 gram eiwit en daarna goed verzadigd!)
  • Ik gebruik magere kwark ook vaak als basis voor sauzen en dressing. Deze keer probeer ik daar eens magere yoghurt voor. Bevalt goed tot nu toe! 

 

Mengen met een uitgeknepen knoflook, wat Friteslijn (zie hier onder) en peterselie en je hebt gewoon een skinny knoflooksaus!

  • Een pak ongezoete amandelmelk is ook altijd handig in huis om met weinig calorieën wat romerige smaak aan recepten te geven dan met water (havermout, fluffy ice of met een drupje zoetstof door de koffie!). nu vind ik toevallig deze van de Lidl echt een NO.

 

  • Diepvriesfruit heb ik altijd in mijn vriezer. Het is nu vers ook goed te krijgen, maar ik heb het ook gewoon bevroren nodig bijvoorbeeld voor mijn fluffy protein ice. Of het bevroren door kwark te roeren, dat geeft ook een lekker effect!

 

 
Voor recepten

 

Dan komen we bij een aantal producten die ik gericht voor recepten heb gekocht.

  • Bloemkool en pompoen zijn niet echt in het seizoen, maar bijna onmisbaar tijdens droogtrainen. Je maakt maaltijden veel groter, zonder de calorieën. Denk maar aan bloemkoolrijst. Meer hierover komt binnenkort uitgebreid in een volgend blog.
  • Aubergine: low calorie en een heerlijke smaakdrager. Ik hou ook zo van de structuur. Wist je dat je aubergine super easy kunt “poffen” in de magnetron met wat kruiden? Ik zal dit ook binnenkort delen! 
  • Verse kruiden gaan vrijwel overal overheen. Ziet er leuk uit en geeft echt een frisse smaak-touch!

 

Ingrediënten voor de bonenschotel die ik wilde maken! 

  • Vrijwel alle eenpansgerechten waar je tot slot tomatenblokjes doorheen gooit, wordt lekkerder!

Hier wel wat seizoentoppers waar ik me door heb laten leiden!

  • Ik dacht altijd dat rabarbercompot maken super moeilijk was maar ik heb nog nooit zo iets makkelijks gemaakt. Met een drupje vanille zoetstof of aardbeien in plaats van suiker is het ook nog eens super skinny!
  • Asperges at ik in plaats van met boter- of kaassaus met een saus van 2 el. Friteslijn (zie hier onder), 1 el. mosterd, 1 el. magere yoghurt en 1 el. azijn. Met twee eitjes er bij en wat plakjes kipfilet of magere ham, helemaal top! 
 
Extra’s

 

Ik houd er dus van (voor mij) nieuwe producten te proberen die passen binnen mijn lifestyle en doelstellingen! Als ik ze tegenkom, neem ik ze maar al te graag extra mee.

  • Zie bijvoorbeeld deze gedroogde tomaten. Ze zijn heel sappig, maar niet op oliebasis. Dat scheelt zo veel. “Traditional” heeft de beste macro’s en ze zijn volgens mij alleen verkrijgbaar tijdens een Italiaanse week.
  • De stuffed green peppers zijn ook vaak aanwezig en SUPER lekker, makkelijk en heel macro friendly.
  • Dan deze ijsjes. Hoe nostalgisch. Ze zijn lekker, verkoelend, stillen zoete trek en bevatten maar 7 kcal per stick.

 

Tot slot mijn aanwinsten uit de Albert Heijn. Dingen die ik was vergeten (duh) en aanbiedingen waarvoor ik ging.

  • De Friteslijn is de meest skinny mayo-achtige die er is! Gewoon zo, maaar ook handig voor andere sauzen in plaats van mayonaise.
  • De Calvé 100% pindakaas is goed te doen. Ik kocht hem vanwege de aanbieding, maar die bio organic van Vita D’or (Lidl) is ook gewoon perfect!
  • De protein pudding ga ik een review over schrijven. Ik ga producten reviewen die lijken of claimen te passen binnen sport en/of vetverlies.
  • “Gezond” ijs wil ik het niet noemen, light ijs eerder. Maar het is zo’n uitkomst voor mij! Het voel echt als een cheat, maar past makkelijk binnen een klein caloriebudget. Moet weg zeggen dat Oppo way better favorite van mij is (chocolade en karamel O MIJN GOD). Ik heb de slechte gewoonte altijd eerst een hap te nemen voordat hij thuis de vriezer in gaat 😅.

 

Ik kom altijd met 2 tassen weer naar buiten en ben rond de 40-50 euro kwijt. Nu ik ook de Albert Heijn mee pak ben ik bang dat het iets meer wordt. Maar goed, ik ben de rest van de week echt klaar! Soms ga ik alleen nog even in het weekend naar de supermarkt om wat weekend dingen te halen zoals light frisdrank en een kleine cheat.

Verder had ik ook echt nog wel wat spullen in huis, voornamelijk eiwitten! Vaak koop ik nog wel vleesvervangers, kip- of witte visfilet er bij!

Last but not least

Om vet te verliezen gaat het er vooral om wat je niet eet. Heb net als ik je gezonde favs waar je net zo’n fan van bent als het andere minder gunstige spul. Koop niks in de supermarkt wat niet bij je doelstelling past. Haal dat echt pas op het moment wanneer je het met jezelf hebt afgesproken. Wees lief voor jezelf door je te beschermen tegen verleidingen in huis en jezelf te verwennen met lekkere passende voedingsmiddelen en maaltijden. Dat is echt een zoektocht, maar de moeite dubbel en dwars waard! 

Hopelijk heb je iets aan mijn tips! 

 

Saar

Leave a reply