In 3 stappen naar een goede balans tussen gezond eten en genieten

Wil jij ook een betere balans tussen genieten en gezond eten? Lees dan deze blog, waarbij ik je via drie simpele stappen uitleg hoe ik hier zelf mee om ga en wat een paar kleine aanpassingen met je mindset kunnen doen.

1. Bepaal jouw definitie van balans

De definitie van balans binnen een gezonde leefstijl is in mijn ogen: zonder schuldgevoel kunnen genieten van ongezond lekkers, omdat je weet en het vertrouwen hebt dat je het hierna weer goed kan oppakken. Maar wat dit in jouw leven betekent, kan per persoon, maar ook per levensfase verschillen. 

Vroeger was balans vaan mij: ’s avonds een bakje kwark eten in plaats van elke avond mijn kasten leeg te trekken tijdens een eetbui. Daar streefde ik naar, maar het lukt me vaak niet. Nu betekent balans voor mij: elke dag een gezonde maaltijd combineren met iets “ongezonds” lekkers. Zoals speculoos over mijn havermout, twee chocolaatjes naast mijn lunch of een ijsje na het avondeten. Het betekent voor mij dat ik elke dag, naast mijn gezonde eten, kan genieten van iets ongezonds zonder gelijk de hele verpakking leeg te eten. Daarnaast valt onder balans dat ik één keer per week kan genieten van iets groters zoals een pizza of wijntjes met vriendinnen (of allebei tegelijk).

Wat betekent balans voor jou? Als je dat concreet voor jezelf hebt gemaakt, weet je ook precies wanneer je slaagt en wanneer niet. Wees eerlijk naar jezelf en maak jouw definitie ook haalbaar en fijn. Zoals je in het voorbeeld ziet ben ik veel liever voor mezelf geworden. Gun jezelf genietmomentjes; gezond als ongezond. Het leven is een feestje.

2. Stop met compenseren.

De meeste mensen streven van nature altijd naar een balans. Wanneer we iets te veel hebben gedaan, compenseren we later door het minder te doen. Heel slim als het gaat om geld uitgeven, maar minder slim als het aankomt op eten. Die ene keer wanneer je na een feestje of een gewoon avondje op de bank je te veel hebt laten gaan, krijg je de neiging om de volgende dag te compenseren. In theorie zou dat ideaal zijn: gister heb je 500 kcal te veel gegeten, dus vandaag eet je er 500 minder. Maar in de praktijk kunnen we er niet omheen dat dit in de meeste gevallen juist problemen uitlokt.

We beperken ons direct tot de dieet mindset: dit-mag-ik-niet-want-ik-heb-gister-gezondigd. Je beperkt jezelf volledig, houdt de teugels super strak, waardoor het onvermijdelijk is dat je jezelf weer laat gaan.

Doorbreek de cirkel. Achteraf compenseren is vaak niet de goede manier om balans terug te winnen.

TIP: Vooruit compenseren werkt vaak beter: als je weet dat je een avondje uit hebt, kun je op voorhand wat rustiger aan doen.

3. maak van het gezonde eten ook een geniet moment

Zodat niet alleen de snoepmomenten een uitstapje wordt naar plezier in eten. Weet je nog? Het leven is een feest. Je gehele gezonde leefstijl kan een feestje zijn. Daar sta ik echt voor. Elke maaltijd is een moment om je lichaam te voeden met de stoffen die het nodig heeft, die het verdient! Maak er een mooi moment van. Je bent wat je eet. 3 keer raden wat jij wordt als je leuk en lekker eet!

Ilse 26 jaar (klant van Sterker met Saar Strong Body food & lifestylecoaching):

Ik heb heel lang gedacht dat ik met sla moest lunchen om gezond te zijn. Maar wat een kriem was dat! Als ik een salade eet gaat 80% van mijn aandacht naar hoe ik alles van mijn kom, via mijn vork in mij mond krijg. 20% hou ik over om er van genieten. Maar ik krijg mijn salades ook niet lekker en voel me nooit echt vol. Wanneer de kom leeg is, ben ik gefrustreerd, niet verzadigd. Mijn hand belandde automatisch in de snoeppot op werk.

Het groenteomelet wat ik nu thuis van tevoren klaarmaak hapt veel makkelijker weg. Hierdoor heb ik meer aandacht over er van te genieten. Het beetje kaas wat ik er op strooi en de ketchup zorgen ervoor dat het een traktatie is waar ik sinds een maand elke middag weer naar uit kijk. Wanneer ik hij op is voel ik me blij en tevreden en ga ik voldaan weer aan het werk.

Salade is gezond en kan (voor andere mensen) heel lekker zijn, maar niet voor mij!

Ga op onderzoek uit van welk eten jij zowel gelukkig als gezond wordt. En verander zoveel mogelijk eetmomenten in een genietmoment. Zo wordt het oppakken van gezondere keuzes makkelijk en fijn na een uitschieter.

Ik hoop dat je wat aan deze stappen hebt! Geniet! En af en toe ongezond genieten zónder schuldgevoel is ook jou echt gegund.


Leave a reply