Hoe het er nu uit ziet, shine ik over 15 weken, 4 oktober, op mijn eerste bikini fitness wedstrijd. Ik neem deel aan de junioren klasse en de langste linie met mijn 1,77. Bij bikini fitness draait het om op het podium je afgetrainde fysiek op zijn mooist laat zien: een laag vetpercentage zodat spieren het best zichtbaar zijn, goede poses, een bikini die bij je past, mooi haar en make-up om het plaatje compleet te maken.

 

Sinds het begin van de quarantaine ben ik gestart met mijn bikiniprep. Ik had mijn eerste prep heel anders in gedachte, maar het is hoe het is en besloot het hoe dan ook te doen. Ik heb nu nog 15 weken voor de show en vanaf nu wordt het anders dan een normaal droogtrain- of afvalproces. Het is niet makkelijk geweest de afgelopen maanden, maar dit is de eerste week met daadwerkelijk bloed zweet en tranen.

  • Ik ben laag in energie
  • Trainingen gaan minder goed
  • Heb een slechte stoelgang (sorry if TMI)
  • Voel me hierdoor opgeblazen gevoel
  • Boek weinig progressie op de weegschaal en in centimeters

Zelf miste ik verhalen en ervaring van Nederlandse meiden die voor een show preppen, maar ook voordat ik besloot te gaan bodybuilden vond ik het interessant om hier over te lezen. Dit bracht mij op het idee om vanaf dit moment mijn journey vast te leggen in wekelijkse blogs! Voor mezelf en voor jullie!

We gaan het hebben over:
  • Wat voor bijzondere “bikini” dingen ik heb gedaan
    • Denk aan bikini uitzoeken
    • Poseren
    • Alles om te shinen op de wedstrijd
  • Voeding
  • Training
  • Progressie
  • En niet onbelangrijk, hoe ik me voel!
  •  

Deze blog is iets langer dan de gene die volgen om het totaal plaatje van mijn hele prep tot nu toe een beetje compleet te krijgen.

Waarom wordt het nu moeilijk?

Je lichaam heeft een soort setpoint; een gewicht of vetpercentage waar het zich lekker in voelt en in balans is. Maar door onder andere een westers dieet is dit bij veel mensen nogal verstoord (overgewicht) (1). Ook ik zat daar echt wel overheen vetter dan goed voelde. De eerste maanden cutten kwam ik meer terug bij dat setpoint en voelde me daardoor eigenlijk steeds beter. Ik gok dat 72 kg en een vetpercentage van 22% mijn setpoint is. Nu ben ik over dat punt heen. Je kunt wel raden dat je je dan automatisch minder “lekker” gaat voelen. Je lichaam zet maatregelen in te voorkomen dat je nog meer vet kwijtraakt door energie te gaan vragen/besparen:

 

 

  • Veel trek (in lekker eten) krijgen, zodat je meer wil eten en meer energie binnenkrijgt
  • Weinig energie hebben, waardoor je minder beweegt en dus minder energie verbruikt

 

Gelukkig is dit niet constant. Ik heb mindere dagen maar de meeste voel ik me gewoon goed! Vooral in de ochtend en vroege middag heb ik nog veel energie. Avonden lig ik het liefst om 22 uur in bed. 

 

Laten we nu eens kijken naar deze 15 weeks out-week!

 

Bikini time!

Deze week zocht ik mijn bikini uit bij Competitie Bikini. Hier word je door Daphne tot in de puntjes geholpen bij het uitkiezen van een bikini die bij jou past. Je kunt een bikini huren, maar ook relatief heel voordelig een laten maken. We besloten al snel dat laatste voor mij, omdat ik (hopelijk) 3 shows ga doen.

Na een heftige week was dit een heel leuk lichtpuntje. Moeders ging mee om te helpen kiezen en haar eerlijke mening te geven. Ik had nog géén idee wat ik precies wilde en ging daarom blanco naar binnen Natuurlijk had ik wel wat verwachtingen. Zo had ik niet had verwacht dat donkere kleuren zoals paars en zelfs zwartachtig mij mooi staan. Het werd nog een uitdaging om een keuze te maken! Het mooiste van een paar bikini’s hebben we samengevoegd tot één ontwerp en die is nu naar de coupeuse in Rusland. Zij is door eigen ervaring heel goed in het maken van wedstrijdbikini’s, wat een totaal andere wereld is dan gewoon lingerie.

Dit was de eerste keer dat ik wedstrijdbikini’s aandeed (aanraakte zelfs, haha). Je moet een keer een bikini hebben gepast om te weten hoe dit voelt. Door het stugge kwalitatieve stof, de stenen daarop en het elastiek voelt het als een soort harnas waar je in staat. Moeilijk te omschrijven maar in ieder geval niet te vergelijken met bijvoorbeeld een HEMA-setje.

Daphne stuurt de coupeuse het ontwerp. Die weet precies wat ze bedoelt en kan inschatten hoeveel het lichaam nog slinkt. Aan de hand daarvan wordt de bikini op maat gemaakt en daarna verzonden naar Nederland. We verwachten de bikini eind juli hier te ontvangen, dan mag ik hem ophalen en passen. 

PS: DE bikini die er het meest op lijkt staat er niet op ;).

 

Time for food

Het allerleukste onderdeel van het hele verhaal: eten! Mijn relatie met eten is alleen maar beter geworden nu ik er zo ontzettend slim mee om moet gaan. Ik heb veel nieuwe recepten uitgeprobeerd en eet elke dag héél lekker en gevarieerd.

Mijn eetschema?

Ik eet gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag: doordeweeks 1800-1900 en in het weekend zit ik iets over de 2100 heen, wat het gemiddelde gelijk trekt. Dat hebben mijn coach en ik zo besloten omdat ik dan wat flexibeler kan zijn. Ook al ben ik diëtist, het is fijn om door iemand van buitenaf hier begeleiding in te krijgen.

Ik heb geen eetschema, maar een hoeveelheid macro’s waar ik me aan houd en zelf naar wens kan invullen. Dat is natuurlijk gewoon een makkie voor mij.

Macro’s

Ik eet 180-200 gram koolhydraten. Het liefst nog iets daar onder. Dat is laag, maar ik ga goed op meer vetten (80 gram) (dat ervaart iedereen anders).  Dan kun je helaas wel minder eten, omdat vetrijke producten zoals noten ook veel calorieën bevatten. Maar ik voel me dus veel fitter met veel vet in mijn voeding. Tot slot eiwitten. Die zijn het belangrijkste om een dagelijks doel te halen: 140 gram per dag. 

Eten met anderen?

Deze week heb ik 3 keer gekookt voor vrienden! Ja, ik had een hele gezellige week en geniet van het weer een beetje kunnen afspreken met mensen. Meestal neem ik mijn eigen bakje met eten mee, maar toevallig was iedereen juist wel benieuwd wat ik zoal eet en dus heb ik het eten gemaakt. Best een uitdaging, maar heel gezond voor wanneer je in een prep zit. Het haalt je uit het isolementje genaamd voeding, gezien verder niemand eet zoals jij. Ook laat je even het bijna dwangmatige afwegen, invullen en tracken van je macro’s even los. Ik maakte gewoon een schatting van wat ik had gegeten.

 

Trainingen

Hoe vaak?

Ik train 5-6 keer per week en eerder 6 dan 5 keer. Dat doe ik al ruim een jaar. Met 4 keer trainen kom je er ook, maar ik vind het gewoon heerlijk.

Mini mental breakdown

Ik heb 6 trainingen waarvan 3 een benentraining en 3 voor het bovenlichaam. Benentrainingen hebben me afgelopen week tot twee keer toe aan het huilen gebracht; een mini breakdown. Onder andere omdat ik gevast trainde; ik had gewoonweg niet de energie in mijn lichaam. Ik besloot te ontbijten en een paar uur daarna de training weer op te pakken. Dat ging beter.

Nu heb ik besloten benen en bovenlichaam weer te gaan mixen in één training, zodat ik elke keer een soort fullbody training heb en niet de ene dag een hele zware en de andere dag een hele lichte.

Gister en vandaag heb ik weer heerlijke trainingen gehad. Het is zoals ik zei al echt afhankelijk van een goede/minder goede dag.

Focus

Spiergroepen met de hoofdfocus zijn benen en schouders om een zandloper-effect en slanke taille te creëren. Dat heb ik van mezelf totaal niet! Daarom vind ik bodybuilden ook zo gaaf: je bent echt aan het bouwen aan je lichaam. Je kunt veranderen wat je wilt. Train het op de juiste manier en je lichaam past zich daarop aan.

 

Progressie

 

15 februari 2020 - 21 juni 2020
 
Over all progressie

Ik vond een filmpje van een fysiek update in februari. Wauw wat een verschil over all! Ik ben nu 5 kg afgevallen, 4 cm rond mijn taille, 5cm rond mijn billen (☹) en wel 8cm rond mijn borst (onder mijn oksels).

Ik weet ook zeker dat ik nog progressie qua spieropbouw heb gemaakt tijdens de home workouts.

Kledingmaten

Ik heb een hele cupmaat en bijna 2 kledingmaten kleiner. Van 80 D, naar 75 C. Ooit heel lang geleden voordat ik trainde had ik een cup F(!!!). Vetopslag gaat bij mij direct naar mijn borst en buik. Bij mijn borst vliegt het er af. Ik word snel droog aan mijn bovenlichaam, waar het bij mijn buik langzamer gaat.

Qua kleding had ik altijd maat 38, maar op het laatst moest ik het echt met 40 doen. Vooral bij broeken! Nu wordt 38 te groot, maar is 36 eigenlijk nog een beetje te klein.. Waar is maatje 37 :p?

Hoeveel moet je nog afvallen?

Is een vraag die ik vaak krijg. Maar op het podium gaat het er niet om wat je (cup)maat of gewicht is. Puur optisch moet je kijken hoe je er uit ziet. Dat doet de jury ook. Getallen zijn alleen zodat je je progressie kunt meten.

Deze week

Ik voel aan mijn lichaam dat ik deze week progressie heb gemaakt. Ik voel me weer smaller en zie het vooral aan mijn bovenlichaam en benen, daar komen echt lijnen die ik nooit eerder heb gezien. Mijn buik blijft een beetje achter; er schemeren blokjes doorheen maar ze laten zich nog niet heel erg zien. De grote lijnen, of wel “abs” zijn wel duidelijk zichtbaar.

Qua middelomtrek zie ik geen progressie. Die ligt zelfs wat hoger, maar dat komt doordat ik een beetje opgeblazen ben helaas. Mijn billen zijn wel van 101 naar 100 cm geslonken. Dag booty!

Mijn gewicht

Ik weeg elke ochtend en daar komt een weekgemiddelde uit. Die is maar 0.1 kg lager dan vorig week. Wel “daalde” ik donderdag even onder de 70 kg naar 69,7kg. Dat had ik echt al heel lang niet meer meegemaakt. Vanmorgen woog ik precies 70 kg en mijn weekgemiddelde is 70.5.

 

Whats on my mind?

Ik zit er zo lekker in. Ik geniet van elke dag. Ik ben ook hard bezig aan mijn bedrijf dus dagen vliegen voorbij. Zelfs de mindere dagen omarm ik en voelen als onderdeel van het proces. Als die er niet tussen zaten, kon ik ook niet genieten van de hoogtepunten zoals een bikini uitzoeken.

Over het algemeen voel ik me goed over mezelf, het is een boost voor mijn zelfvertrouwen en dat schemert door in alles wat ik doe. Ik ben heel onzeker van aard en vind het ergens jammer dat ik zo iets externs extreems nodig heb voor de groei van eigenwaarde. Maar ook dat is hoe het is en ik ben juist blij dat ik hiermee ook grote stappen zet in deze groei.  

Lang genoeg gekletst! 1700 woorden, wow! Volgende week weer een update, maar gewoon lekker concreet en to the point.

Liefs, Saar

1. Müller MJ, Bosy-Westphal A, Heymsfield SB: Is there evidence for a set point that regulates human body weight? F1000 Med Rep. 2010;2:59. 10.3410/M2-59

1 Comment

Leave a reply