Over de laatste prep-maand na 7 maanden knallen, hoe ik het de laatste weken vol ga houden (door een beetje lui te zijn) en wat voor een enorme progressie sprint ik heb gemaakt, lees je in de bikini blog van deze week! Zodra ik een Bikiniblog post, kan ik er voor mijn gevoel meteen weer een schijven… Wat vliegt de tijd! Aan het einde van deze blog geef ik je een sneakpeak over wat ik van plan ben ná deze periode. Kijk mee in mijn week!

What’s on my mind

Ik dacht dat ik het de laatste maanden wel eens zwaar had, maar in werkelijkheid had ik geen idee! Dit. Is. Pittig. Ik voel me niet meer helemaal mezelf wanneer ik niet comfortabel kan liggen/zitten omdat ik zo weinig vetjes heb, wanneer ik na een slechte nacht in de spiegel kijk en wanneer ik 24/7 moe ben en niet de energie heb om te werken, te trainen of te wandelen. Dit is een hele bijzondere ervaring die je waarschijnlijk alleen maar heel diep in een prep meemaakt. Ik zou het een vervelende ervaring kunnen vinden, máár remember: het is een hobby, een eigen keuze, ik doe het voor de lol en het is simpelweg een enorm luxeprobleem. Even anders naar de situatie kijken: oh, I love it. Maar wel begrijp ik voor het eerst dat competitors er een jaartje tussenuit gaan en geen shows doen.

Nog een maandje preppen en dan is het alweer voorbij. Mocht  ik me kwalificeren voor een B wedstrijd, dan ga ik zeker weten langer door tot de Hercules Cup! Maar ik ga niet op de feiten vooruit lopen en voor nu heb ik me voorgenomen er een heerlijk relaxte maand van maken en mezelf een soort “vrij” te geven. Of in ieder geval het vakantie/vrij-zijn-gevoel zo veel mogelijk na te streven.

Om het mezelf zo makkelijk en aangenaam mogelijk te maken komende weken, neem ik het volgende voor: 
  • Een opgeruimd en prepproof huis: een opgeruimd en schoon huis voel ik me altijd zo goed in. Dus geen bergen was en afwas: ik zorg ervoor dat mijn keuken gebruiksklaar is voor het bereiden van maaltijden, de koelkast goed gevuld is en kleding en gymkleding klaar ligt voor gebruik. 
  • Ik kies per dag slechts 3 belangrijkste taken die ik voor elkaar wil krijgen. Meer hoeft niet. Wat ik meer doe is mooi meegenomen. Trainen-koken-eten alles in de categorie “prep” neemt altijd al 1 taak in beslag. 
  • Ontspannen! En dan niet op Instagram rond scrollen, maar elke dag een paar uur offline zijn, wandelen, schrijven, mediteren, met de poes kroelen en boeken lezen.
  • Zoveel mogelijk positief en blij zijn. Bewust stilstaan bij waar ik dankbaar voor ben en wat er goed gaat. Minder kritisch en sneller tevreden zijn met mezelf (zie mijn laatste instagrampost). Daarnaast helpt het onwijs om een blije playlist op te zetten en gewoon vrolijk te DOEN om daadwerkelijk in een good mood te komen. 

 

Training

Training is niet 100% on point. Ik heb voor het eerst sinds ik me kan heugen vier rustdagen achter elkaar genomen. Dat kwam zo uit, maar het was ook wat mijn lichaam nodig had. Ik hoopte met nieuwe energie de gym in te gaan. Ik had wel weer zin om te trainen, maar mijn lichaam werkt een beetje tegen. Waar ik eerst energie uit trainen haalde, begint het nu energie te kosten. Ik word niet echt meer sterker en sta niet meer te springen voor elke training, maar dat is oké en hoort er even bij. Wanneer ik een training voltooid heb voel ik me wel geweldig: “YES, I did it!”. En hiermee is het in ieder geval mentaal nog altijd een goede opfrisser. 

Door dit koude weer en de regen is mijn lichaamsbeweging naast trainen direct een aanzienlijk stuk minder. Waar ik ’s morgens de dag begon met een vaste ochtendwandeling voor het ontbijt, is dat het laatste waar ik momenteel zin in heb. Die kou en regen, bah! Ik zal vast niet de enige zijn. 

Voeding

Logischerwijs, nu ik wat minder beweeg, kan ik ook wat minder eten. Ik zit op mijn laagst nu tussen de 1800 en 1900 kcal. Ik besef dat dit bijzonder hoog is en ben hier erg gelukkig mee. Het komt mede omdat ik super vroeg begonnen ben, alleen maar wholefoods eet en relatief nog wel veel beweeg.

Ik heb ook minder trek dus dat komt mooi uit. Minder trek, want toegegeven ik zou op elk moment van de dag wel wat lusten, haha! Ik maakte laatst de vergelijking met een druppel  op een gloeiende plaat: ookal neem ik nu een grote maaltijd, 30 minuten later heb je weer trek omdat je lichaam contact in een soort ik-heb-honger-modus staat. Dit trek niet bij door het nemen van een grote maaltijd, maar pas als je vetpercentage weer op pijl is. 

Wat jammer is, is dat ik veiligheid zoek in mijn mnaaltijden en niet zo veel meer experimenteer. Als ik een maaltijd neem die me niet genoeg smaakt of verzadigd, heb ik daar de rest van de dag last van. Ik heb helemaal uitgeplozen wat nu het best voor mij werkt en daar wijk ik liever niet vanaf. Momenteel doe ik het goed op:

’s morgens havermout met pompoen en kaneel en daarnaast een zoet of hartig omelet van egg white powder (dus of met chocolade of met kaas) voor eiwitten en vetten. Als lunch een grote salade met weer een omelet of iets anders, deze maaltijd verschilt het meest. Mijn avondeten houd ik heel klein met alleen wat groente en wat eiwit zodat ik veel overhoud voor mijn laatste grote maaltijd van de dag die lijkt op mijn ontbijt: iets van havermout of een cake.

Progressie

Ik stond ongeveer 2-3 weken stil op een gewicht in de 66 met soms een drop richting 65,5, maar hij klom altijd weer omhoog. Tot ik sinds gister mijn ogen niet geloofde: 64,5kg?! En vanmorgen (zondag), was het 64,2kg. Bizar hoe dat werkt in je lichaam en in ieder geval bij mij nooit een mooie stabiele lijn naar beneden is. Jammer dat ik de mijlpaal van precies -10kg (op 65kg) heb overgeslagen, maar ik ben er wel blij mee. Zoals ik vorige week scheef is het laatste kleine beetje wat er af moest er nu af en ben ik…

Klaar! Af!

In mijn ogen… Ik krijg nog feedback van de coach! Maar naar mijn idee  is alles wat ik nu droger wordt meegenomen, maar het hoeft niet perse. En hoe goed, professioneel en bevestigend de begeleiding om je heen ook is, je moet uiteindelijk zelf tevreden zijn met het resultaat.

Een blij einde!

Als positieve afsluiter wil ik random nog wat  leuke dingen benoemen:

  • Gister (zaterdag) heb ik mijn laatste poseerles gehad om wat puntjes op de i te zetten. Zowel ik en mijn poseercoach zijn tevreden over mijn poseren en we vinden het mooi. Nu is het alleen nog elke dag oefenen. 
  • Na de poseerles in Eindhoven de energie bij elkaar geraapt door te rijden en vrienden op te zoeken in Amsterdam. Op het me super ready en tevreden voel én op de verjaardag van een vriendin, heb ik een glas wijn gedronken (oke, een plastic bekertje want corona en hij zat goed vol; zeg 1,5 consumptie). Daar had ik echt zin in en heb ik heerlijk van genoten!
  • Ik ben aan het bedenken wat ik na deze periode wil gaan doen qua leefstijl/content thema waar ik jou in mee kan nemen. Omdat ik zelf ervaring met heb controle verlies op gebied van voeding en dat post-show een bekend thema, wil ik de uitdaging aan gaan dit zo goed en gezond mogelijk te doen; aan de ene kant volgens het boekje, maar aan de andere andere kant het loslaten van vaste getallen en weer gezond flexibel leren worden met voeding. Het lijkt mij gaaf dit vast te leggen en (om eerlijk te zijn) dit als stok achter de deur te nemen om de periode na mijn wedstrijden goed aan te pakken. Laat me weten wat je er van vindt! 

Tot volgende week! Liefs, Saar

Leave a reply